szitto.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Világcsúcs - Extrem cikk III

Meglopták siklóernyõs világrekordereinket.

Azért már mindannyian jól - és itthon - vannak.
Arcpirító gazemberségnek nevezte a péntek hajnalban hazatért Simonics Péter azt, amit a brazil bajnokság szervezõi vele és társával, Forgó Szilárddal mûveltek. A verseny elsõ helyét (a pár ezer dolláros pénzdíjról már nem is beszélve) egész egyszerûen ellopták tõlük. Meg az ernyõjüket is. Feledékenység, vagy szándékos csalás?

 

  Az ernyõk késõbb meglettek

A két héttel ezelõtt világcsúcstávot repült két siklóernyõs, Simonics Péter és Forgó Szilárd a múlt héten a hagyományos brazil nyílt nemzetközi bajnokságon, a Xceara Open-en vett részt. A viadal egyik napját 315 kilométerrel Forgó nyerte (azért nem világcsúcs, mert itt szabadtávot repültek, a 282 kilométeres világcsúcs pedig céltáv volt), a másikat Simonics 250-nel, a harmadikon pedig szinte méterre ugyanakkora távot teljesítve együtt lettek elsõk. Így az utolsó napra hatalmas elõnnyel vezettek.

- A pénteki rajtnál megtudtuk, hogy mi nem nyerhetünk – mesélte Péter. – Ugyanis a szervezõk pont a mi ernyõiket felejtették a raktárban, nem hozták fel a többiekével a hegyi starthoz. Mire megkaptuk, az ellenfelek már másfél órája repültek. Így nem volt értelme elindulnunk. A szervezõk persze hebegtek-habogtak, nagyon sajnálták, mi azonnal óvtunk, de semmi nem lett az egészbõl. Nem is elsõsorban a pénzdíj miatt bántott minket az eset, hanem, mert egy nap repülést elvettek tõlünk, és ennél nincs nagyobb büntetés. Meg aztán tényleg jók voltunk. A világcsúcs már mögöttünk volt, de nem álltunk meg, nagyokat repültünk, szétütöttük a mezõnyt… Hihetetlenül nagy csalás volt.


Brazília csodálatos

- A világcsúcs már hivatalosan is világcsúcs? A nemzetközi szövetség hitelesítette?

- Még nem, ehhez a barográfunk adatait is el kell küldenünk. Egyébként a nemzetközi szövetségnek természetesen jelentettük a repülést, és néhány dokumentumot elküldtünk.

- A magyar szövetség hogyan fogadta a világcsúcs hírét?

- Itthon is hamar értesültek az eredményrõl, hiszen a nemzetközi szövetség küldött egy értesítést, hogy nyilvántartja a repülést, gratulál a magyaroknak. A siklóernyõsök között persze gyorsan elterjedt a hír, még kint kaptunk sok-sok e-mailt, itthon a repülõtéren is többen vártak minket, és alaposan meglocsoltak pezsgõvel. Jól esett, nagyon.

- A brazíliai versenyen már világcsúcstartóként indultatok. Érezhetõ volt-e valamiféle respekt veletek szemben?


Ez is Brazília

- Igen. Ugyanis ez nem volt egy szokványos csúcsdöntés. Az, hogy ketten egyszerre repültünk, önmagában különleges. De nekünk nem csak a csúcsdöntés volt a célunk. Azt szerettük volna bebizonyítani, hogy megfelelõ felkészültséggel a biztonságosabb középkategóriás ernyõkkel is lehet hosszút repülni, nem szükséges a drága, de veszélyes ernyõket megvenni. Még annyi könnyítést sem kértünk, hogy csörlésbõl induljunk, vagyis, hogy a földrõl húzzanak fel minket, hanem a hagyományos módon, a hegyrõl indulva akartunk csúcsot repülni. Ezek miatt persze, sokan gratuláltak nekünk.

- Az elutazásotok elõtt azt mondtad, hogy jövõre Mexico a cél, ott akartok repülni. Tartjátok magatokat ehhez az elképzeléshez?

- Nem. Egyrészt ott általában csörlõrõl indulnak, amit mi nem szeretünk, másrészt pedig nem olyan jó az idõ, mint Brazíliában. Úgyhogy most kicsit pihenünk, meg ünnepelünk is majd, hiszen a célba érkezés után nem tudtunk mulatni. Aztán… Mint ahogy mi megtettük, úgy más is megdöntheti a csúcsunkat, ezért készülünk a jövõ évi brazíliai túrára, ahol még nagyobb csúcsot szeretnénk repülni. Megnyugtatót…


Kormány a kézben...

Eltitkolt világcsúcs

- Nekem nagyon megjött a kedvem a repüléshez – mesélte jókedvûen a társrekorder, Forgó Szilárd, majd némi magyarázattal is szolgált. – Augusztus óta gyakorlatilag ki sem csomagoltam az ernyõmet, csak most, Brazíliában. De olyan jól sikerült a repülés, hogy tényleg kedvem lenne már most újra indulni valamilyen versenyen. Körül is nézek, hátha van olyan, amelyre nem túl sok pénzbõl el tudok menni.

- A világcsúcs mennyibe került?

- A versenyen az utolsó napi események ellenére helyezett lettem, s kaptam valamennyi pénzt, ami mondjuk fedezte a kinti költségeimet. Így nekem csak a repülõjegy árába került a világcsúcs.

- Meglepõdnék, ha azt mondanád, nem érte meg.

- Mindenképpen megérte. Ugyan túl nagy elismerésre nem számíthatunk, de azért a siklóernyõsök számon tartják az ilyen nagy repüléseket. A versenyen egyébként az elsõ napokban nem mondtuk senkinek, mert nagyon jó idõ volt, nem akartuk, hogy valaki egybõl megdöntse a rekordunkat. De titkolni nem lehetett, úgyhogy hamarosan mindenki gratulált nekünk.

- A többi ernyõssel milyen a kapcsolatotok? Repülnek-e például nõk?

- Nem nagyon volt idõ a barátkozásra, de mivel évek óta rendszeresen részt veszünk ezen a versenyen, sokan ismerjük már egymást. Persze, idõ másra sem nagyon volt, hiszen úgy hajnali kettõre érünk vissza a repülés után a táborba, aludtunk kicsit, aztán reggel megint indultunk. Én nõkrõl viszont nem tudok…


A film pereg tovább

A National Geographic vevõ a csúcsfilmre

A repülésrõl film is készült. Ugyan ennek az induláskor még nem volt túl szívderítõ a jövõje, mára azonban kiderült, hogy a világ talán leghíresebb természetfilm-csatornája, a National Geographic vevõ lenne a szalagra. A film sorsa amúgy most azon múlik, hogy a Török Zoltán (õ a világcsúcsdöntõ csapat operatõre) által a cégénél, a svédországi Scandinature Films-nél
összevágott rövidfilm végérvényesen meggyõzi-e az NG vezetõit.

- Mivel nem volt a filmre konkrét megrendelés, ezért csak egy könnyû, PD 150-es kamerát vittem magammal, ami viszont repülõs filmeknél tökéletes - mesélte Török, aki 1996 óta kizárólag természetfilmek forgatásával foglalkozik, példásan. Erre bizonyíték, hogy a Tiszáról készült filmjével több nagy európai természetfilm-fesztiválon elsõ díjat nyert. - Csakhogy egyedül nem tudtam repülni, így a felvételeket vagy a földrõl, vagy a tandemernyõ alól, repülés közben készítettem.

- Elég nehéz elképzelni az ilyen filmekhez szükséges operatõri munkát. Merthogy gondolom, az ilyen filmek legfontosabb része a start és a célba érkezés, ez esetben viszont a kettõ között volt kétszáznyolcvankét kilométer. Repülve pedig nyilván nem sikerült velük tartani, mert akkor most nem csak két új világrekorder lenne…


Nyomás, utána

- Ami azt illeti, nem is volt egyszerû filmezni. A tandem még csak rendben lett volna. De a földrõl… A startot, ugye, mindig forgattam, ez számomra kötelezõ is volt, hiszen engem kértek fel a nemzetközi szövetség hitelesítõi feladatára. Szóval a start, az elõkészületek mindig megvoltak, de aztán a srácok percek alatt eltûntek elõlem, én pedig egy kocsiba ültem, és elindultam értük. A kocsi amúgy persze gyorsabb, mint az ernyõ, de míg õk egyenesen repültek, nekem hatalmas ívben ki kellett kerülnöm egy áthatolhatatlan bozótost. Napi hatszáz kilométert vezettem, mire megtaláltam õket. Kocka meg alig. Így aztán beiktattunk forgatós napokat. Ilyenkor nem a céltávra repültek, hanem a filmre…

- Vagyis rekonstruáltátok az eseményeket?

- Tulajdonképpen igen. Kerestünk a megjelölt útirányhoz hasonló terepeket, beállítottam a kamerát, és megbeszéltük, hogy itt repülnek majd el felettem, és pont olyan felvételt készítettünk, mintha a csúcsrepülésen filmeztem volna. Ugyanígy vettünk fel leszállásokat is. De ezt a trükköt megfejeltük egy másikkal is. Órák alatt megtanítottam õket a kamera használatára, így saját magukat is lefilmezhették repülés közben. Komolyan mondom, nagyszerû képeket készítettek.

- Hogyan tartottátok a kapcsolatot a többiekkel?

- Elvileg rádión, mindannyiunknak volt egy készüléke. Ám a dombok árnyékoló hatása miatt sokszor elveszítettem õket, ezért a második napra kialakult egy rendszer. Õk találtak egy családot olyan helyen, ahol mindig volt vétel, ez a ház még a célul megjelölt település elõtt volt jóval. Õk oda mindig bejelentkeztek, hogy hol vannak, én pedig ezt a családot hívtam fel. Sajnos, a nyelvtudásom gyakorlatilag a nullával egyenlõ, így amikor én telefonáltam, csak neveket mondtak, meg annyit, hogy a barátaim a vonatállomáson vannak-e, vagy sem. Amúgy amikor Tasi Peti lezuhant, õt is a rádió segítségével találtam meg egy faluban.


Quixada, ahogy a magyarok a starthelyrõl látták

Na mindegy, szívja!

Mármint az altatógázt. Tasi Péter,a történet balszerencsés szereplõje. Õ is azzal a céllal indult Brazíliába, hogy ott lesz a csúcsdöntõkkel a startnál és a célnál a Quixada-Pedro II útvonalon (ez volt a meghatározott két település egymástól 282 kilométerre). A start még rendben is volt, hiszen õ is elindult az elsõ három napon – ekkor azonban megsérült a keze. Brazil kórház, brazil orvos, de itthon az érkezés után egy mûtéttel rendbe tették.

- Az erõs szél miatt öt perccel a többiek után tudtam elstartolni, és próbáltam elérni azt a termiket, amivel õk emelkedtek – emlékezett Péter. – Ám csak a szélét kaptam el, ami viszont nem vitt elég magasra. Lassulni és süllyedni kezdtem, de úgy tûnt, hogy biztonsággal leszállok. Ám egy méterrel a föld felett hirtelen hátulról megfújt a szél, és bevitt egy bozótosba. Úgy emlékszem, hogy egy bokorba ütöttem bele a kezem. Kifordult a csuklóm, nem volt kellemes érzés.

- Azt tudom, hogy rövid idõre gipsz került a kezedre, és Török Zolival már korábban hazajöttél…

- Rövid idõre?… Ha minden rendben lesz, akkor január közepén veszik le a kezemrõl a gipszet. Brazíliában egybõl kórházba mentünk a kezemmel, ott megröntgeneztek, s azt mondták, hogy kificamodott a kezem. Helyre tették, és begipszelték, mondták, egy hét, és rendben lesz.


A mûszerek mindent rögzítenek

- Érzéstelenítés nélkül?

- Elaltattak… A röntgen után odajött hozzám egy orvos, mondta, hogy helyre teszik, de elaltatnak. Jött egy másik is, aki valami altatóorvos lehetett, õ az ágyam mellett egy rozsdás gázpalackot kezdett el piszkálni. Még a csapja is nyikorgott. A szelepen volt egy üvegcsõ, annak a végén a maszk, a csõben pedig egy golyó, ami a gázmennyiséget szabályozta. Az viszont megszorult, nem mozdult. Az orvos kocogtatta párszor, de amikor látta, hogy nem mozdul, legyintett, és szólt, hogy na, mindegy, szívja! Elaludtam. De hiába teltek a napok, csak egyre jobban fájt a kezem, úgyhogy hazajöttem, itt egybõl elmentem kórházba, ahol nem sokkal késõbb már mûtöttek. Kint ugyanis nem vették észre, hogy a csuklóm alatt szilánkosra törött a csont. Most már jobban vagyok.

- És a lelked? Mert gondolom, az is sérült rendesen.

- Imádok repülni, és a balesett miatt nem tudtam… A legrosszabb az volt, hogy én tehetetlenül álldogáltam, a többiek meg felszálltak, repültek. Azzal nyugtattam magam, hogy ha most nem is sikerült, jövõre újra megpróbálom.

A négy magyar siklóernyõs világcsúcskísérlete ugyan befejezõdött, de történetnek ezzel még nincs vége. Egy apróság ugyanis még hátra van. Az, hogy a Nemzetközi Repülõs Szövetség hitelesítse a csúcsot. Erre még néhány hetet várni kell. Ennek ellenére a szövetség honlapján a siklóernyõs céltáv rekord már 282 kilométer, amely mellett két magyar, Simonics Péter és Forgó Szilárd neve áll.


2002. december 7. 12:39

 

Hozzászólások  

 
#25 Della 2018-12-23 20:10
When I originally left a comment I appear to have clicked
the -Notify me when new comments are added- chheckbox and now
whenever a comment is added I recieve four emails with the exact same comment.
There hhas to be an easy method you cann remove me frim that service?
Manyy thanks!

my webpage ... Impact Investing: https://pt.wikibooks.org/wiki/15_Things_You_Can_Do_Before_You_Take_A_Trip
Idézet
 
 
#24 Tammie 2018-12-19 03:11
Great article! This is the kind of information that are meant to be shared around the net.
Disgrace on the search engines for now not positioning this publish higher!
Come on over and discuss with my website . Thanks =)

Take a look at my homepage ... memberxxl shop price cheap online: https://enin.Mikronsindia.com/
Idézet
 
 
#23 Gail 2018-09-13 16:09
You actually make it seem so easy along with your presentation but I to find this matter
to be actually one thing which I believe I might by no means understand.
It kind of feels too complex and very large for me.
I am having a look forward to your subsequent put up, I
will try to get the dangle of it!

Feel free to visit my site :: бизнес в Европе: http://vingrad.com/redirect?url=http://littlebiz.ru/
Idézet
 
 
#22 Jason 2018-08-24 11:32
Hello, i think that i saw you visited my web site so i came
to “return the favor”.I am trying to find things to improve
my web site!I suppose its ok to use some of yohr ideas!!


My homepage ... searchmechaniks .ru: https://www.413springfield.com/groups/electric-vehicles-seen-driving-cobalt-crunch-by-mid-2020s/
Idézet
 
 
#21 Janice 2018-07-28 04:47
Вы в этом уверенны? Особенно гугл и фейсбук

Also visit my blog post - Адбот: http://mascareignesislands.no/index.php/no/component/k2/itemlist/user/2514619
Idézet
 
 
#20 Sophie 2018-07-15 13:29
Amazing! Its actually amazing piece of writing, I have got much clear idea regarding from this paragraph.


My webpage; купить Бизнес в Эстонии: http://gorod-orel.ru/widgets/outside/?url=http://littlebiz.ru/
Idézet
 
 
#19 FreddieNab 2018-07-09 14:47
Вскрытие замков без ввзлома

http://rmnt.net/osnovnye-raznovidnosti-zamkov/30684
Idézet
 
 
#18 Charli 2018-05-15 12:40
Thanks for all of your efforts on this web site. My niece really likes carrying out research and it is obvious why.
My spouse and i hear all concerning the lively manner you give sensible secrets by means of your website and as
well as attract contribution from others on this subject then our favorite child is now discovering
a whole lot. Take advantage of the remaining portion of the new year.
You are always performing a powerful job.

Here is my website small business: http://caen.rankhealth24.com/sitemap.txt
Idézet
 
 
#17 owiqowar 2017-12-21 06:33
http://price-of-levitra-20mg.mobi/ - price-of-levitra-20mg.mobi.ankor buyventolin-online.mobi.ankor http://buylevitrageneric.mobi/
Idézet
 
 
#16 otagazavi 2017-12-21 06:21
http://price-of-levitra-20mg.mobi/ - price-of-levitra-20mg.mobi.ankor buyventolin-online.mobi.ankor http://buylevitrageneric.mobi/
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés


Az akkumulátorok szakértője

Hirdetés
A legnagyobb márkafüggetlen akkuimportőr. Elég ha a pénztárnál megemlíted hogy siklóernyős vagy, azonnal kapsz 10%-15% engedményt, a már amúgy is korrekt árakból.

Gradient

Köszönet Ondrej Dupalnak és a Gradient gyárnak, hogy rendszeresen a legújabb ernyőikkel repülhetek.
Hirdetés

MOTOROLAJ

Hirdetés
A legújabb technológiának köszönhetően , a lekopott fématomok, visszaépülnek a felületre.