szitto.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

2003 All African Open



 Mivel Cearában tavaly lehúztak minket, ezért úgy döntöttünk, hogy idén Brazilia helyett inkább másik versenyt keresünk. A FAI calendarbol kikeresve ez az All African Open lett.  Dél Afrikáról annyit tudtunk, hogy 6000 m-es felhőalapok vannak, meg oxigénnel kell repülni

 

.. A versenyt Portervilleben rendezték, ez elég közel van a tengerhez, ezért a felhőalap nem olyan magas, csak 2000-2500m

.

Miután 4-en, három ernyővel leszálltunk Fokvárosban, béreltünk egy Fiat valamit, amibe persze alig fértünk be..  A kocsi elég drága volt, de még így is olcsóbb volt mintha reptéri busszal mentünk volna be.  Másnap a csili-vili Fiatot, lecseréltük egy hozzánk sokkal jobban illő, lerobbant, lecsukott , 10 éves Nissan 323-ra, amiben mellesleg 270.000 km volt.

Egy-két napot voltunk Fokvárosban , majd elmentünk a verseny helyszínére.Előtte még kimentünk a reptérre Perecért (Pereczes Zsolt), mivel megtudtuk, hogy busszal gyakorlatilag lehetetlen eljutni Portervillébe, mert nincs buszközlekedés arrafelé.

Úgy saccoltuk, hogy ha összehúzzuk magunkat, akkor simán beférünk az autóba 5en, 4 errnyővel + csomagokkal. Perecet egész nap vártuk a reptéren, mire kiderült, hogy a holnapi géppel jön..

Portevillébe érve, sikerült egy nagyon jó szállást szerezni… Kisház a városon kívül, narancsliget mellett, víztározótól 5 percre.. Az egyetlen szépséghiba csak a szobákban lévő rengeteg tücsök és giliszta a falon.

A verseny számomra rémálomként kezdődött. Reggel esett az eső, majd elállt. A rendezőség úgy döntött, hogy felmegyünk a starthelyre , hátha ad valamit.

Én pontosan az ilyen napokat rühellem, amikor nem egyértelműek a viszonyok, ráadásul a nap folyamán gyorsan változnak.

A terep: Alapvetően síkság, benne egy határozott gerinc és egy hátsó párhuzamos gerinc..

 

 



A feladat speedrun volt, de elég rövid indulási ablakkal..Először előre , szembeszélben ki a síkság fölé, aztán ott egy két forulópont és be a célba. Kb 35 km

Elstartoltam, kitekertem 100-200 métert, aztán vissza a lejtőbe. Ezt még megcsináltam 2szer, aztán lerohadtam a leszállóba. A leszállóból még látam, hogy Pepo az élbollyal szépen megindul az első fordulópont felé. Engem azonnal visszavittek, ahonnan aztán újra lerohadtam. Ekkor magamban már feladtam, de mivel pont ott volt a teherautó, meg Perec is rábeszélt, ezért harmadszor is visszamentem a hegyre.  Közben az idő bebikult, sütött a nap , de rendes emelések alig voltak. Taknyon nyálon csúszva elvergődtem 15 km-t. Pepo smst írt, hogy az egész élboly lerohadt 15 km körül Láttam , hogy már szinte mindenki a földön van 10-20 km között, tehát ez a nap nem fog sokat érni. Aztán este döbiztem rá, hogy olyan a képlet, hogy minden nap 1000 pontot kap a győztes. Így aztán már rögtön az első nap 500 pont választott el az elsőktől. Abban bízhattam csak, hogy olyanok értek be akiknek szerencséjük volt, de amúgy nem repülnek túl jól..

 A második nap egy nehéznek tűnő, de valójában könnyű feladat volt. Az első 15 km-t szorosan a gerincre tapadva kellett megtenni. Szembe – oldalszélben. Emiatt aztán a hegy mellett elég turbulens volt. Nagyon jól éreztem magam, mikor az ernyővel kínlódó Avacs RS, meg Boomerangok mellett parkettagázon elmentem, úgy hogy közben kamerával a kézben forgattam. A taktika annyi volt, hogy nem szabad tekerni.. Nem is volt szabad. A fordulópontot 3.nak csináltam meg és elindultam vissza a lejtőben. A következő fordulópont a síkság felett volt. Úgy voltam vele, hogy nem állok meg termiket várni, hanem ha a lejtőben bárhol erős liftet találok, akkor ott kitekerek, és kimegyek a síkság fölé. Eléggé szétszóródott a mezőny, de láttam, hogy nagyából azért az első 3ban  vagyok. Kiindultam a fordulópont felé, aztán félúton reájöttem, hogy nem fogok kiérni elég magasan, sőt akár még le is rohadhatok. Mivel még a verseny elején voltunk, jobbnak láttam visszafordulni , még ha tudtam hogy ezzel min 10 percet vesztek. Visszamentem a lejtőbe, ahonnan nagyon lassan tudtam csak kiemelkedni . Nem 10 percet, hanem fél órát vesztettem. Innen már könnyebb volt. A síkság felett magasra kitekertem, aztán az időközben kialakuló felhők alatt beértem a célba. Ott már akkora volt a szél, hogy helyben szálltam le. Aki utánam jött az meg tolatva.

Sokaknak jól jött, hogy nem volt fizikai célvonal, csupán egy pont, aminek a 400m körébe kellett berepülni.

 A többi feladat átlagos nehézségű és nem túl taktikus volt. Én kicsit rövidnek találtam őket, mert volt olyan nap, hogy az élboly még 2 órát se repült.

Ha figyelembe vesszük a mezőny összetételét, akkor ez többé-kevésbé indokolt, mert sok hobbipilóta volt. Az én véleményem azért mégis az, hogy a versenyfeladatokat az élbolyhoz kell méretezni, nem pedig a mezőny többi részéhez. Nem sok értelme van egy olyan rövid feladatnak, ahol az első 10 ember nagyon kis különbséggel , másfél óra alatt beér, holott lehetett volna még két órát repülni. A rendezők mindent megtettek, hogy a versenyben a legtöbb pilóta lelje örömét. Ezt jól mutatja , hogy  5 osztályban értékelték a versnyzőket. (Újoncok, DHV1-2, DHV2, DHD 2-3, Open ..)

 Az utolsó nap előtt 9. voltam. Előttem – mögöttem mindenki 5-10 pontra.

A kiírt feladat nagyon firnyákos volt. A pylon és a cél között nem volt fordulópont , tehát mindenki arra mehetett, amerre akart. A cél a gerinc mögötti párhuzamos völgyben volt.

Több opció kínálkozott….

Egy : A starthelytől el a startpylonig a gerincen (lejtőben), aztán ott kitekerve be a hátsó párhuzamos gerincre és ott el a célig.

Kettő: A starthelytől el a startpylonig a gerincen (lejtőben), aztán hátra , de csak a völgy közepéig, aztán onnan a síkság felett el a célig.

Három: A starthelytől el a startpylonig a gerincen (lejtőben), aztán tovább, és ha erős lift jön , akkor hátra.. (vagy a gerincig, vagy a völgybe..)

Négy: A lejtőben menni egészen a végéig, és onnan kitekerve oldalról berepülve a célba.

Koncepció nélkül elindultam. Nyomtuk az élbollyal, nem is néztem a tájat. Aztán mire észbekaptam, már késő volt. Ott találtam magam a lejtőben, és az volt a gond , hogy ott a gerinc mögött már fennsík volt, és az alacsony inverzió miatt nem lehetett rendesen kitekerni. Hátranéztem, és láttam, hogy mögöttem már mindenki rég hátrament a völgybe. Előttem 3 ernyő volt kb 1 km-re, ők ott lejtőztek valami kis púpon.

Visszamenni esély se volt, mert onnan fújt a szél. Egy esélyem maradt. Fogni valami termiket, és szépen átevickélni a fennsíkot. Ez olyasmi mint itthon Nyikomról kitekerni. Ha megvan a termik semmi se számít, csak benne kell maradni és kivárni míg a szél átsodor a Mátrán. Csakhogy a Mátra felett nincs 1300 on inverzió.

Kivártam a termiket aztán talaj +300-on átfújattam magam. Egyenesen bele a fennsík rotorjába a –5be. Ott szinte kikoppantam, de valahogy mégis átmentem a rotoron és kitekertem. Elindultam a cél fel, de a gerinc rotorja megint lenyomott. A céltól 3 km-re már csak 300 méteren voltam , és elég turbulens volt . Szerencsére kissé hátszél volt a völgyben, így a cél mellé elsodortattam magam, ahonnan besiklottam. 6.lettem, de ami legfontosabb, az hogy a körülöttem levők csak utánam értek be kb 10 perccel. Ezzel előrejöttem a 7. helyre.A széria osztályban pedig megőriztem az első helyet.

Az  utolsó napot lefújták, így ez maradt a végeredmény.

Tasi Pepónak elég rosszul sikerült a verseny. Az egyik nap elfelejtette bekapcsolni a gps-t a starthelyen. Emiatt le kellett szállnia és újrastartolnia a mezőny után.  A következő nap pedig a startpilon mellé szállt le...

Perec 25.lett Open classban, Sport Classban (DHV 2) pedig 2.

Kati (tesóm ) nagyon sikeresen zárta a versenyt. Női open classban 3. lett. A saját osztályában (dhv 1-2)pedig második.

végeredmény :  http://www.sahpa.co.za/comps/AA2003/comp.htm
verseny honlap:  http://www.sahpa.co.za/comps/AA2003/

Nagyon sok barátot szereztünk, jövőre garantáltan újra megyünk. De a verseny előtt nem hagyjuk ki a szárazföld belsejében levő 6000 méteres felhőalapokat.

A verseny alatt egy csomót forgattam, van egy 17 perces videoklip az egészről..

 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés


Az akkumulátorok szakértője

Hirdetés
A legnagyobb márkafüggetlen akkuimportőr. Elég ha a pénztárnál megemlíted hogy siklóernyős vagy, azonnal kapsz 10%-15% engedményt, a már amúgy is korrekt árakból.

Gradient

Köszönet Ondrej Dupalnak és a Gradient gyárnak, hogy rendszeresen a legújabb ernyőikkel repülhetek.
Hirdetés

MOTOROLAJ

Hirdetés
A legújabb technológiának köszönhetően , a lekopott fématomok, visszaépülnek a felületre.