szitto.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

2006 South African Open

A 2006 –os South African Opent Porterville-ben rendezték. Már voltam itt korábban, először 2003 – majd 2004-ben. Elég jól ismertem a terepet. A csomagolást az indulás reggelére hagytam, akkor vettem észre hogy nincs meg a sisakom, mert ellopták a robogómmal együtt még 2 hónapja. Szerencsére Kozák Peti kisegített egy sisakkal, meg egy tartalék GPS-sel.

 

A 2006 –os South African Opent Porterville-ben rendezték. Már voltam itt korábban, először 2003 – majd 2004-ben. Elég jól ismertem a terepet. A csomagolást az indulás reggelére hagytam, akkor vettem észre hogy nincs meg a sisakom, mert ellopták a robogómmal együtt még 2 hónapja. Szerencsére Kozák Peti kisegített egy sisakkal, meg egy tartalék GPS-sel.

Arra számítottam, hogy lesz legalább 80-85 pilóta. Eléggé meglepődtem, mert mindössze 50 induló volt. Ez nem annyira jó, mert esetleges jó eredmény elérésekor se kapok túl sok FAI pontot. Persze a top pilóták mind ott voltak, így aztán az élmezőnyből nem hiányzott gyakorlatilag senki. 

Szállást nem szerveztem. Szerencsém volt, mert Dudley-ék (akik a Pepo vesekőkivételét végigaszisztálták Johannesburgban ) úgy foglaltak szállást, hogy befértem hozzájuk. A szállás egy átlagos afrikai bungaló lett. Vízesés mellett, az erdőben majmok és leopárdok. Éjszaka meg rengeteg bagoly. Esténként hússütés roston, menetrendszerûen

A terep elég egyszerű. Ordas É-D gerinc, amin lehet tolni lejtőszélben de néha azért le lehet rohadni, előtte síkság ahol óvatosan kell menni, hátul meg egy völgy konvergenciával. Adott még egy tenger felől fújó szél, ami du.  5 kor kezd fújni úgy, hogy  tolatva szállsz le.

 TASK 1. Az első nap eleve erős volt a szél, ezért nem lehetett nagyon cifrázni a feladatot. Végig a gerincen dél felé, aztán ahol a elkanyarodik, ott át kell repülni egy hágót aztán már csak 10 km a célig. Toltam az elején. Sajnos mire a hágóhoz értünk a szél már onnan fújt kifelé és ezért sanszmenetes volt átrepülni, mivel nem nagyon lehetett 200méternél magasabbra a gerinc fölé emelkedni. Mikor az első kettőt láttam beégni, akkor felcsillant a szemem, mert a harmadik helyről ha most át tudom repülni, akkor garantáltan nyerem a napot, mert onnan már csak siklás van. Erősen fújt kifelé a szél. Ennek ellenére azért megpróbáltuk, amiből az lett hogy mindenki besüllyedt az innenső rotoros oldalra vissza menekült a sík terület fölé  és ott leszállt vagy újra kitekert. Én két kört vállaltam, láttam hogy esélytelen vagyok , így aztán a harmadik helyett inkább leszálltam. Valami csoda folytán egy pilóta átrepülte a hágót és tolt még 5 km-t. Aznap 5. lettem, gyakorlatilag ugyanannyi pontot kapott a 2-9 helyezett.

TASK 2. A második nap már ötletesebb volt. Kiírtak egy 73 km feladatot. Egy kis rész a gerincen, aztán  ki a síkságra majd keresztül a gerincen be a hátsó völgybe és ott még 20km a célig.Elég jól toltam, 4. lettem az elsőtől csak 3 percet kaptam. Úgy számolgattam, hogy ha jól jön ki a lépés akkor még a végén a első háromba is beférhetek. Persze azért elég messze volt még a verseny vége. Annyi értelme azért volt, hogy legalább pontosan tudtam, hogy hol rontottam el és miért nem nyertem meg a napot. Mikor a síkságon egerésztünk, a későbbi 1-3 helyezett még mögöttem volt. Egy kérdéses pillanatban, ahelyett hogy előre mentem volna, inkább visszasiklottam hozzájuk, mert éppen tekertek. Magyarán szólva nem nyertem semmit csak elbuktam 4 percet meg 200m szintet. Ha a végén ezt odagondolom, akkor nyerhettem volna. (persze lehet hogy lerohadtam volna meg ilyenek). A tanulságot levontam, többet ha nagyon nem muszáj nem megyek visszafele, főleg nem azokhoz, akiket le akarok nyomni.

TASK 3. A 3. napot lefújták az erős szél miatt.

TASK 4.  A 4. nap eljött a beégés napja. Lehetett tudni, hogy nem lesz igazán jó idő, ezért a feladat eleje a gerincen volt. A gerinc annyira stabilan tart, hogy simán lehett repülni egy 40 es hurkot egyetlen forduló nélkül. Elrepültünk oda meg vissza, aztán mikor már ugyancsak el kellett volna hagyni a gerincet kezdődtek a gondok. Nem tudtunk rendesen kiemelkedni és nem mertünk alacsonyról kiindulni a síkságra a szembeszélben. Tekerésztem, gondolkodtam, szép lassan utolért minket a második boly is. Aztán a mezőny hátsó része látta, hogy az elejének nem adja, ezért mikor erős liftet találtak elhagyták a gerincet és elkezdtek a síkságon egerészni. Teltek a 10percek, aztán bekattantam. Láttam hogy nem adja, elindultam a síkság fele.. bele is álltam a pusztába villámgyorsan. Miközben hajtottam, láttam, hogy a többieknek egész jól adja. Páran célbaértek, engem szinte mindenki lenyomott. Szerencsémre olyan furcsa pontozás volt, hogy nem estem vissza nagyon csak kb. a 9.helyre.

TASK 5. Az 5. egy elég hosszú 82 km feladatot írtak ki. Többszörösen is rizikós volt, mert lehetett tudni, hogy délután bejön a seebreeze és erős szél lesz (minden nap ez van délután). Nagy a veszélye, hogy az embereke simán ráfújja az ordas sziklás hegyekre, onnan meg akárhova. Elég töprengős feladat volt, bár egyszerűnek nézett ki. Az eleje sima lejtőszél, aztán valamikor ki kell tekerni , betolni a gerinc mögötti völgybe és azon végig 40-50 km-t. A trükk az, hogy aki korán megy hátra, az gyakorlatilag völgy közepe felett bajlódik, aki a gerincen marad , az jól halad a lejtőszélben, viszon, ahogy megy észak felé, egyre vastagodik az a fennsík, amit át kell repülni, hogy beérjen a hátsó völgybe.    

Toltam, toltam, csak úgy érzésből.  Az élboly kb 500 méterrel előttem volt. Mikor látom, hogy laposodik a gerinc és eléggé beégnek, akkor kitekertem és áttoltam hátra 3 másik ernyővel együtt. Nagyon jól adta , egész rámentünk a völgy túloldalán levő ordas hegyekre. Ott legalább 300 méterrel magasabbra lehetett kitekerni. A cél előtt 20 km-rel, ketten maradtunk, a többiek kb 5 perccel mögöttünk voltak. Jól jöttek a liftek, de azért lefele nézve elgondolkodtam, hogy ha le kéne itt szállni akkor eléggé bajba lennék . Ordas sziklák meg bokrok.

A cél előtt 8 km-rel, iszonyú leáramlás. Mínusz 7 sokáig. Elnéztem balra, láttam hogy a vízen eléggé fúj a szél, meg mindenféle dombok is voltak, arra gondoltam, hogy rotorba kerülhettem. Ahogy süllyedtem a szél egyre erősebb lett. A végén már alig haladtam előre. Talaj + 300-on már nem süllyedtem tovább, eléggé tartott, de az erős szembeszélben alig haladtam. Eldöntöttem, hogy nem kockáztatok be egy erősszeles leszállást a sziklák közé, leszállok az első normális helyre. Úgy éreztem, hogy ki lehetne tekerni, de eléggé paráztam az erősödő széltől, nem akartam az az európai balfék lenni, akit a seebreeze átfúj a  hegyeken be a rotorba és helikopterrel kell összekanalazni a sziklák közül éjszaka. Eléggé túlparáztam a dolgot. Leszálltam a cél előtt 5km-re. A többiek szépen utólértek és legalább 10-en be is értek. Ez van. Nekem is simán kiadhatta volna, de nem voltam bevállalós hangulatban.

TASK 6. A 6. nap nem volt vesztenivalóm Ütemes letoltam a lejtőszelest szakaszt (30km),  az élbollyal együtt hagytuk el a gerincet. A síkság jól adta, sajna túl jól is. Csomó 2-3m/s volt. Ha gyengül, azonnal kiszálltam. A többiek maradtak, mert ez nemzeti bajnokság volt nekik és senki nem akart beégni. A cél előtt 15 km-rel volt kb 4 perc előnyöm. És akkor beütött a pech. 1700-ról, egy siklással beleálltam a földbe a cél előtt kb 5 km-rel. 5en értek be, engem össz kb 8-an nyomtak le. Nem bántam. Ez egyértelmű pech volt. Nem éreztem úgy, hogy eltoltam volna valamit. Benne volt hogy nyerjem a napot. (mindenütt 2-3-as lefteket tekerve, úgy érzetem, hogy 1700 ről még találok 1-2 liftet és betolom.)

TASK 7. A 7.nap volt a legjobb.  Megint lejtőszél volt az eleje de utána volt 40 km a síkságon kint aztán vissza a starthelyhez aztán be a városba. A lejtőszelet lenyomtuk, tekerés nélkül, unalmas volt. A síkságon meg ott folytattam ahol tegnap abbahagytam. Első helyen voltam, volt még kb 10km vissza a gerincig, onnan meg úgy gondoltam meg is vagyok, mert a gerincen még megyek a lejtőben kb. 5km-t, közben emelkedek, megcsinálom a leszállót (uccsó fordulópont ) aztán a gerincen visszatolom a lejtőben a faluig, kitekerek kisiklok és csá.

Minden működött, a gerinc előtt elég alacsonyra kerültem, bemenetem egy felégettet rét fölé, de nem adta úgy ahogy képzeltem. A kóricálással elment az idő, a többiek is kezdtek utolérni. Kissé kockáztattam, alacsonyan kiszálltam, hátszélben éppen csak hogy elértem a gerincet. Emelgetett a lejtő, de felesésről nem volt szó. A többi ezt látták és a síkságon maradtak , beleakadtak valami erős liftbe, kitekertek és egyből a fordulópontra siklotta. (Én meg a gerincen mentem , ki kellet emelkedjek mert a leszálló volt az fp). Még elsőnek csináltam meg, de 1-2 pilóta már 1 percen belül volt. Na ez szép lesz.  Szembeszeles lejtőszélben kell tolni. Hegytől 10 méterre,. Termikes is volt, meg ugye a parkettagázt (na jó .. félgázt) is tolni kellett. Az alapkép eléggé elment, mert láttam, hogy lassan is haladok, de termik se jön és innen sanszmentes lesz beérni, mert a cél a gerinctől kb 4km-re van .  Na mindegy mentem, 2 pilóta szorosan a nyomomban , a többiek hátrébb. És akkor ott hátol elkezdtek felesni. Gondoltam, hogy most már tényleg kéne hogy jöjjön valami, mert ha azok ott kitekernek akkor simán beérnek, én meg itt fogok lejtőzni még este 8-kor is.  Jött egy pici lift, beletekertem, de már vége is volt. Elszakadt a cérna . Beleszarok az egészbe elkezdek siklani, ha nem jön semmi , leszállok…

200m múlva jött egy pici, de éppen csak kb 100m-t tudtam emelkedni. Elkezdtem siklani, a cél a falu másik végén. Bűvöltem a fákat a célvonal mellett, és szugeráltam, hogy lefele mozogjanak (azaz egyre inkább lássak be mögéjük, mert akkor beérek). Szerencsére eléggé tartott. A beérésről letettem, szembeszél is volt, már csak a 400m cilindert akartam elérni, lemondtam a látványos győzelemről, jó lesz az éppenhogy, suttyomban is. Közben láttam, hogy mögöttem és kb 400méterrel felettem jönnek egy páran parkettagázon.

Óriási szerencsém volt, egy kicsit elkezdett emelni, de már nem fordultam, mentem, mentem.. alig süllyedtem. A Gps csipogott, beértem a cilinderbe. Most már megvan. Mindenesetre siklottam tovább a cél felé minden mindegy alapon.  Éppenhogy átrepültem a fákat és egy kanyarral leszálltam. A többiek is gyorsan a földön voltak, de nem lehetett tudni ki az első.  Aztán úgy adta, hogy 20 mp-en belül jöttünk be 3-an . Én a 2. lettem.      

A díjkiosztót nem vártam meg . Siettem haza. Végül 9. lettem.

 Szumma szummárum: Afrika megint jól adta. 7 napból 6 érvényes. Átlag 60km napokkal. Igaz kissé sok volt az igénytelen lejtőszeles rész. De ezeket zenehallgatással egész szórakoztatóvá lehetett tenni.

 

 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés


Az akkumulátorok szakértője

Hirdetés
A legnagyobb márkafüggetlen akkuimportőr. Elég ha a pénztárnál megemlíted hogy siklóernyős vagy, azonnal kapsz 10%-15% engedményt, a már amúgy is korrekt árakból.

Gradient

Köszönet Ondrej Dupalnak és a Gradient gyárnak, hogy rendszeresen a legújabb ernyőikkel repülhetek.
Hirdetés

MOTOROLAJ

Hirdetés
A legújabb technológiának köszönhetően , a lekopott fématomok, visszaépülnek a felületre.