szitto.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Világbajnokság 2011 összegzés, hogyan tovább..

Biztos vagyok benne, hogy ez a verseny jelentős mérföldkőként kerül be a siklóernyőzés történelmébe.

 

Mindezt úgy, hogy ha reálisan nézzük, semmi olyan dolog nem történt, amire ne lett volna korábban példa. Ez elég durván hangzik, de ha bármely versenyzőt, rendezőt megkérdezik, hogy tisztában van – e vele, hogy egy ilyen eseményen meg lehet halni, akkor mindenki azt monda volna, hogy igen, tudatában van ennek. Ha a statisztikát nézzük, akkor megállapítható, hogy az  utóbbi 15 év FAI Class I versenyeken szinte mindig volt halálos baleset. Most azonban, amikor a második versenynapon ketten szenvedtek tragikus baleset, a szövetség megállította a versenyt, majd két nappal később felfüggesztette az Open Class (versenyernyők) indulását a világ és Európa – bajnokságokon. Ezen kívül valamennyi versenyrendezőnek azt javasolta, hogy gondolja át, hogy engedi ez a versenyernyők indulását az versenyen.

 

 

Felmerülhet talán, hogy mi az , ami miatt mégis most ennyire drasztikus lépést tett a FAI. Korábban, ha ilyen tragikus esemény történt, fel sem merült, hogy az ernyők ennyire előtérbe kerüljenek. Amiről ilyenkor szó volt az a pilótahiba, rossz döntés, időjárási körülmények, balszerencse. Sok olyan szabály is született, ami a biztonságot szolgálja, (pl az időmérés a cél előtt 1 km-rel megáll, hogy ne ösztönözze a pilótákat az alacsony magasságon való, nyomott gyorsítót repülésre, figyelnek arra, hogy a start cilinder olyan helyen legyen, ahol biztonságosan lehet várakozni, stb. Csak a tragikus mexikói baleset után kezdődött el, a felszerelés szabályozása. Előírták, hogy milyen sisakkal, milyen beülővel és milyen ernyővel lehet indulni egy Class I –es versenyen. Talán pont emiatt érezheti a FAI, hogy a történt balesetek esetleg a rossz szabályozás (nem megfelelő ernyők versenyzésének engedélyezése) a baleset oka. Korábban a FAI egyáltalán nem foglalkozott azzal, ki hogy milyen halálosztóval repül egy versenyen. Mondhatjuk, hogy semmi köze nem volt hozzá. Csak a versenyek szabályaiba szólt bele. Most, mikor már a felszerelés engedélyezéséhez is köze lett és ezek után történtek a balesetek, joggal érezhette, hogy valamit lépni kell.

Ami történt:

1.      A két balesetből az egyik úgy történt, hogy az ernyő a csukást követően zsákesésben maradt. A pilóta feltehetőleg ezt tudta és úgy érezte, hogy zsákesésben a földig le tud jönni úgy, hogy  az ernyő végig kontroll alatt marad.(az is lehet , hogy nem volt tudtában az alacsony magasságnak, mert ha a kupolát nézte, akkor gondolhatta hogy még van ideje arra, hogy az ernyő újra repüljön. Kb. 15 méteren az ernyő váratlanul kitört és nagyon dinamikus fordulás indult meg . Ennek következtében a pilóta nagy erővel ért földet.

2.      A pilóta a cél előtt, vagy talán már a cél cilinderen belül, feltehetőleg kinyomott gyorsítóval kapott egy csukást, ami befűződött. Nem tisztázott okok miatt, az egyik keze a hevederek közé szorult, a másikkal nem érte el a mentőernyőt. Az agresszíven meginduló pörgés következtében feltehetőleg elájult.

Mondhatjuk, hogy mindkét eset végződhetett volna úgy, hogy csak kisebb sérülés (vagy az sem) történik. Ekkor feltehetőleg simán végigrepültük volna a versenyt.

Sokan a legújabb generációs ernyőket okolják a balesetekért. Van aki azt kifogásolja, hogy a pilóták szelekciója a világbajnokságra nem megfelelő és akár tapasztalatlan pilóták is idekerülhetnek. Meg kell jegyezni, hogy mindkét baleset szenvedett pilóta nagyon tapasztalt volt. (15-20 és repülés, akró, csomó verseny)

Azt sem mondhatjuk, hogy az ernyők most hirtelen veszélyesek lettek. A versenyernyők mindig is veszélyesebbek voltak mint a széria cuccok. Nehéz ezt leírni, de sajnos igaz, hogy eddig is voltak halálos balesetek, tehát ebben se változott semmi.

Valaki megjegyezte, hogy olyan ez az egész, mintha orosz rulettet játszanánk, de a vízipisztolyt most igazira cserélték. Én ezt úgy pontosítanám, hogy úgy jászunk orosz rulett, hogy a vízipisztolyt igazira cserélték 10 évvel ezelőtt, de csak most jöttünk rá-…

Azt tudjuk, hogy a FAI, már eddig is aggódott a versenyeken történő balesetek magas száma miatt. Most adódott egy olyan alkalom, hogy drasztikus lépést lehet tenni a biztonság érdekében.

Mindenki azt gondolja, hogy vele ilyesmi nem történik, mert ő majd megfogja a csukást (bizonyított, hogy a legjobbak sem mindig képesek erre), vagy mentőernyőt dob végszükség esetén. Gondoljunk bele. Egy kívülállónak el lehetne azt magyarázni, hogy mi egy olyan sportágat űzünk, ahol a világversenyen mindig kevesebben mennek haza, mint ahányan beneveztek?! Erre áldozunk pénzt és időt? Amikor a verseny megnyitóján lehet tudni, hogy 1 perces csend lesz a verseny során valamikor, mint ahogy korábban szinte mindig? Az a döbbenetes, hogy ezt eddig is tudtuk, nem most jöttünk rá.

Én nagyon megnyugodtam, mert ha nem fújták volna le versenyt, akkor valószínűleg végigrepültem volna. Nagyon remélem, hogy a FAI keményen ki fog tartani a döntés mellett, mert a pilótáktól nem várható el (ez tény), hogy józanul mérlegeljenek és ne a legnagyobb teljesítményű ernyőt válasszák. A briefingen valaki meg is jegyezte, hogy if the organizer give us the possibility to go the gate off hell, we will go to the gate of hell. De ez így is van. Ha a verseny úgy hozza, akkor a pilóták 100 méterrel a hágó fölött be fognak menni a rotorba,  a sziklafal mellett szembeszélbe nyomni fogják a gyorsítót , sokkal inkább, mint hogy leszálljanak.

Nagyon remélem, hogy a jövőben olyan versenyekre mehetünk, aki mindenki széria ernyőkkel repül. Úgy gondolom, hogy attól hogy az ernyők végsebessége és siklószáma kisebb (kb olyan, mint 3-4 évvel ezelőtti versenyernyőké) , még ugyanúgy lehet komoly versenyeket rendezni. Ugyanúgy lesz startpylon, fordulópontok, kiszámított végsiklások, lerohadások, stb.

Azt ezért persze nem szabad gondolni, hogy ettől a lépéstől majd egyik napról a másikra nem lesznek balesetek. Aki alacsonyan kerül turbulens helyre, az továbbra is csukásokat kap majd.  Amit viszont nem lehet vitatni, hogy a kapott csukások után történő dolgok dinamikája sokkal kisebb. Nem lő annyira agresszíven előre, nem fűződik be, nem pörög be úgy hogy a pilóta elájul stb.. Talán ez számít majd annyit, hogy a talajközelben bekövetkező extrém helyzetek után sem akkora sebességgel ér az ember földet, mint egy versenycájggal. Mert  azért az nagyon nem mindegy, hogy a 7-8 méteren kapott féloldal után az ernyő felettünk, vagy mellettünk van.

Egyelőre a FAI versenyeken nem kezdték el kitiltani az open class ernyőket..

 

Hozzászólások  

 
#8 Dearfaderek 2018-07-31 23:26
Fiction Scribe : From grammar errors to e-book excursions, this blog talks about a variety of issues affecting fiction writers. http://www.izabellnatural.pl
Idézet
 
 
#7 Archivej78 2018-07-30 21:44
idealica cijena


Nicely put, Thank you!
Idézet
 
 
#6 Balazs 2011-07-19 22:11
A "semmi uj informacio nem derult ki"-hez pedig szepen csatlakozik a kis logikai fejtoro (ugy latszik Piedrahita mar csak ilyen), amit Szilard hozott, es Mero Laszlo utan sikerult egesz jol elmagyarazni. Magyarul nem talaltam meg, ha valakinek megvan, akkor linkelje be nyugodtan:

http://brainden.com/forum/index.php?/topic/8912-cheating-husbands-a-logic-puzzle/
Idézet
 
 
#5 Balazs 2011-07-19 22:07
Azert az eremnek ket oldala van:
en eddig 6 vilagversenyen voltam (Brazilia 2005, Franciaorszag 2006, Ausztralia 2007, Szerbia 2008, Ausztria 2010, Spanyolorszag 2011) es eddig nem tortent egyiken se semmi komoly. Egy het repules utan en is ugy ereztem, hogy ez a valaha volt legbiztonsagosa bb ernyo, amivel repultem, mint kes a vajon ugy ment at mindenfele turbulencian. Aztan szerencsere most kaptam vele 2-3 olyat, hogy rajottem, hogy nem szabad felvallrol venni. Es szerintem alapvetoen meg mindig itt a baj, az ernyo valoban biztonsagosabb mint az eddigiek, de a hamis biztonsagerzet sokkal veszelyesebb. Na most (bar en szeriaparti vagyok) tetelezzuk fel, hogy mindenki szeriaval megy majd. Siman mennek majd lee-oldalra, tapossak a gazt a sziklafal mellett. Persze, az ernyo majd sok mindent megold, de ki tudja...
Idézet
 
 
#4 Máté 2011-07-19 18:16
Annak ellenére, hogy ha nem változtatnának a szabályokon jövőre valószínűleg én is ráültem volna egy kétzsinórosra az esély illúziójáért, támogatnám és örülnék a széria versenyeknek. Szerintem sokan vagyunk úgy, hogy élni is jó nem csak repülni :)

Van itt egyébként két szintén elég összeszedett írás, akit érdekel a téma javasolni tudom:

http://teton.outerlocal.com/paragliding/wagging-the-dog-outpost

http://www.syndergaard.dk/wp/?p=77
Idézet
 
 
#3 béci 2011-07-15 15:05
Szinte ugyanezen a véleményen vagyok. Olvasgattam a pgforumot is, ahol néhol keményen ütköztették az érveket pro és kontra, de szerintem sem lehet úgy nekiindulni egy versenynek, hogy 1:5 a mentőernyő dobásom esélye és ki tudja annak milyen kimenetele lesz.
Sokan azt nehezményezték, hogy a VB szervezői a napi 3-4 mentőernyő dobást enyhe/kisebb ("minor") esetnek minősítették. Ezzel tömegeket bőszítettek fel, mivel a mentőernyő használata még mindig nem minősülhet normál, mindennapos dolognak.
Páran megjegyezték, hogy ez már nem a repülés technikai tudásának és a taktikának és a gyors,megfelelő döntéshozatalna k a csatája, hanem ki a legnagyobb macsó és ki mer rá ülni a legbikább durvaságra.

Mivel jómagam egy métert sem repültem 2 zsinóros cuccal, nem is kívánok pálcát törni egyik tábor felett sem, csak azt szeretném ha a FAI mihamarabb deklarálná az álláspontját és akkor lehetne látni merre megy a hőn szeretett sportágunk.
Jövőre EB St. Andre-ban...
Idézet
 
 
#2 Biró Bálint 2011-07-15 09:09
Szittó!
Öregszö be vagy szarva
Idézet
 
 
#1 Iváncsó Sanyi 2011-07-14 07:12
Nagyon jó írás, egyetértek. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a kétzsinorosakka l nagyobb a gond mint a korábbi versenyernyőkke l. A legtöbb top pilóta is elismeri, hogy bár nagyon stabilak, de mindenképpen meg kell előzni a csukást, mert ha csuk, akkor mentőernyő. A FIA-t nem csak a két haláleset aggasztotta, hanem a mentőernyődobás ok magas száma is. Állítólag Russ Ogden mondta Piadrahitában, hogy a tesztelések során 10 frontstálból 10 különböző kimenetet láttak. Teljesen kiszámíthatatla n a cucc. A széria VB-EB pedig sokkal bulisabb lesz szerintem. A PWC marad Open Class.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés


Az akkumulátorok szakértője

Hirdetés
A legnagyobb márkafüggetlen akkuimportőr. Elég ha a pénztárnál megemlíted hogy siklóernyős vagy, azonnal kapsz 10%-15% engedményt, a már amúgy is korrekt árakból.

Gradient

Köszönet Ondrej Dupalnak és a Gradient gyárnak, hogy rendszeresen a legújabb ernyőikkel repülhetek.
Hirdetés

MOTOROLAJ

Hirdetés
A legújabb technológiának köszönhetően , a lekopott fématomok, visszaépülnek a felületre.